Despărţirea cuvântului de sens în literatură; în arhitectură ruperi structurale, dislocări şocante ale suprafeţelor exterioare ale clădirilor, cu aspect fragmentat şi controlul haosului prin calcule precise ale volumetriei ne-euclidiene; în arte vizuale manipulare ingenioasă a formelor şi non-linearitate, toate aceste caracteristici ale deconstrucţiei sau deconstructivismului au influenţat cele două lucrări prezentate.
Fotografiile nu sunt echivalente cu distrugerea, ci un nou tip de a ilustra în manieră deconstructivistă prin două modalităţi: tehnică fotografică și post-procesare computerizată a imaginii.
Fred Astaire şi Ginger Rogers care „dansează” – din 1997 – în centrul Pragăi, stilizaţi în oţel vertical şi sticlă fluidă în emblematica şi contorsionata clădirea Dancing House; aspectul de vapor al Muzeului Guggenheim din Bilbao, aripile albe şi zvelte ale clădirii Puente de la Mujer din Buenos Aires, dar şi „cuibul de păsări” care adăposteşte Stadionul Naţional din Beijing au fost inspiraţionale.

Gabriela Dobos_Deconstructivism 2015


Straniu poate, dar pentru prima lucrare nu am ales o clădire modernistă ci una istorică, arhitectură Rajput, dintr-o ţară în care s-a experimentat foarte puţin în arhitectură, iar genul deconstructivist aproape că lipseşte: India. Prin expunere dublă şi transfocare (“zoom ciocan”) faţada Hawa Mahal (clădire supranumită “Palatul Vânturilor” datorită celor 935 de ferestre din fronton) se desprinde fragmentar în stil deconstructivist datorită tehnicii fotografice. În lumina răsăritului, fațada cu aspect de coadă de păun (pasăre simbolică a Indiei) se răsfiră și mai mult, dizlocată impredictibil prin efectul fotografic și nu prin calcule de arhitect.

gabriela Dobos_Suprarealism_Deconstructivism

Dorința de a juca șah cu un cal adevărat, imagine realizată prin procesare post-computerizată din dorința de a duce în concret și de a ilustra o expresie de copil are același efect fragmentalist, deconstructivist. Imaginea face referire la literatură, la proza fragmentalistă, care decupează în spații restrânse de expresie „felii de viață” și alcătuiesc astfel o frescă.